Tips; Kortintervall

Her en dag fikk jeg et spørsmål om jeg ikke kunne skrive om mine favoritt trenigns-metoder. Og det kan jeg såklart :) Jeg tenker jeg bare skriver en-og-en type intervall/treningsform om gangen, så har jeg litt å skrive om, og du litt å lese, hah :)

Jeg trener jo stortsett hver dag, og prøver derfor å variere treningen mest mulig, men har nå en slags plan, som fungerer ganske godt. En gang i uken, så kjører jeg blant annet en kortintervall. Kortintervall er kjempeeffektivt for å forbedre hurtighet og kondisjonen. Da jeg startet med kortintervall, kjørte jeg 100m x 10. Altså, jeg måler jeg opp omtrent 100 meter i en slak bakke, og løper så fort som jeg greier, men ikke så fort at jeg stivner, men greier å holde omtrent samme fart gjennom alle dragene. Jeg går rolig tilbake, slik at pulsen synker igjen.

Hver uke, så øker jeg med 100 meter. Nå har jeg gjort denne intervallformen i to måneder, så sist jeg kjørte kortintervall, løp jeg 100m x 17. Det er tungt, men føles helt fantastisk når jeg er ferdig. En god oppvarming er viktig, slik at kroppstemperaturen øker, og du unngår skader.



Her er den slake bakken jeg pleier å kjøre den i.  Foresten, kjempegøy at det er rett vedsiden av en traffikkert vei, haha!

Var dette greit? :)

 


4 kommentarer

Veldig fint innlegg! Liker å lese om hvordan andre liker å trene :)

Kristina B.

31.03.2014 kl.11:14

Regine: Takk! Så bra, det gjør jeg også :)
Kortintervall er knall trening! Og enda bedre når det kan utføres ute i frisk natur :)

Kristina B.

02.04.2014 kl.09:49

Linda Marie Stuhaug - lidenskap for sunn mat og trening: Ja absolutt, her utføres 99% av kondisjonsøtene ute :)

Skriv en ny kommentar

Kristina B.

Kristina B.

22, Gjemnes

Over gjennomsnittet glad i å være aktiv, og målet er å spre positivtet rundt trening, kosthold og hverdagen. Du vil nok lese om alt mellom gulv, tak, jord og himmel på denne bloggen :)

Matbloggtoppen
hits