HIT; High intensity training

Alle bildene er fra we heart it, mens videoen er fra min Instagram; brattbakken
HIT, eller high intensty training, er en super effektiv treningsform du kan gjør hvor som helst og når som helst. Øvelser gjør du uten utstyr med høy intensitet. Det er raskt og enkelt, og du trener både styrke og utholdenhet. Vinn, vinn! Jeg tenkte å dele et av programmene jeg bruker når jeg kjører HIT.
Sist valgte jeg å kjøre hver øvelse i 40 sekunder arbeid, med 10 sekunder pause mellom hver øvelse, så jeg rakk å gjøre meg klar til neste øvelse. Når jeg hadde gjort alle øvelsene, tok jeg en seriepause på 3-4 minutter, og gjentar dette 3 ganger. Du må selvfølgelig kjenne etter hvordan kroppen reagerer, kanskje prøve med 30 sekunder pause mellom øvelsene, til å begynne med, eller senke arbeidsperioden. 

-Hoppende knebøy/jumping squats

Du slenger på et spensthopp i det du reiser deg fra knebøyen og lander forsiktig med bøy i knærne til en ny knebøy. Du kan selv velge hvor du holder hendene, jeg selv pleier å holde de forran meg.
Denne øvelsen er super for lår og rumpe. 
-Hoppende utfall/jumping lunges

Også her, gjør du et spensthopp mellom hvert utfall. En god øvelse for rumpe og fremside lår.

-Armhevinger/push ups

Selv er jeg ikke sterk nok til helt strake, så jeg velger å gjør det på nederste trappetrinn, slik at overkroppen er litt høyere. Det er en veldig lur måte å trene strake armhevinger på, istedenfor å gjøre de på kne. Her trener du bryst og armer(biceps spesielt)

-Dips

Disse kan du gjøre på en benk/stol slik som på bildet, med strake bein, bøyde bein og uten benk. Kjempefin øvelse for bakside armer/triceps.


-Planke-pushups

Strak planke og "pusher" deg selv opp i høy planke. Varier hvilken arm du starter med å "pushe" deg opp med.  Dette er en av mine absolutt favorittøvelser. Du trener skuldre, bryst og mage på en gang. 

 


-Fjellklaterer/mountain climbers

Du står i høy planke, og gjør høye kneløft. Du kan velge om du vil gjøre de raskt, eller sakte, føl deg litt frem. Også her er det en kjempegod øvelse for spesielt skuldre og mage.

 

Hva synes du om øvelsene?
Er det ok med slike innlegg? 

4 kommentarer

Kristi Pedersen

14.07.2014 kl.10:25

veldig hjelpsomt innlegg! :D ha en super uke, kjære deg <3 klem fra Australia
Kjempefint innlegg! Elsker slike tips, det motiverer virkelig, selv for en som trener mye! Ha en kjempefin dag :)

Kristina B.

14.07.2014 kl.10:52

regineaf:: Så bra, takk :D

Kristina B.

14.07.2014 kl.20:47

Kristi Pedersen: Så bra :D Du må også ha en super uke, og kos deg masse, masse i Australia :D

Skriv en ny kommentar

Kristina B.

Kristina B.

22, Gjemnes

Over gjennomsnittet glad i å være aktiv, og målet er å spre positivtet rundt trening, kosthold og hverdagen. Du vil nok lese om alt mellom gulv, tak, jord og himmel på denne bloggen :)

Matbloggtoppen
hits