Dette er treningsmålene du bør ha!

Jeg skal nesten vedde på at, i år som i fjor, har du satt deg et mål om trening, bli flinkre til å trene, trene mer, trene minst 3 ganger i uken, osv, osv, osv. Men hvor lenge har du holdt de? Vell, dette er målene du bør ha for å holde de lengre enn 1 måned!

 

  • Målene børe være konkrete
    Sett deg et konkret mål om hvor mange ganger du skal trene og hva du skal trene. Hva er første delmål? "Klare å jogge den runden rundt i skogen uten å stoppe" det er et kjempefint første mål. Så blir neste delmål: "Bli raskere på runden i skogen".

  • Ikke være for ivrig
    Om du ikke har fått inn treningsvanene, ikke tro du skal klare å trene 4-5 ganger i uka. Har du et mål om 3 økter i uka er det supert, men da bør det egentlige målet være 2 økter, og den tredje blir ei bonusøkt. For om du ikke klarer den tredje økta er faren for å bli skuffet stor og du gir dermed opp.


  • Hverdagsaktivitet
    Du må ikke trene hver dag, noen dager har man ikke tid eller energi, men da er det viktig å få inn litt hverdagstrim. Mellom reklamepausene på favorittserien din, så kan du jo reise deg opp og gå en liten runde i huset, bare for å få brukt beina. Mens du pusser tenna tar du tåhev og det klassiske tipset om gå av bussen et-to busstopp fra der du egentlig skal av. Det er ikke mye, men det er noe!
  • Aldri sammenlign deg med andre
    Fordi om du ser andre trene hver dag, eller løfte 3 ganger tyngre enn deg i knebøy, drit i det. De har et helt annet utgangspunkt enn deg. Du er du, og de andre er de andre.

  • Skriv ned resultatene
    Om du skal bli en flink løper, finn deg ei løype som du tester deg på. Se hvor lang tid du bruker, og skriv ned dato og tid, og etter et par uker tar du akkurat samme løypa og ser hvordan du ligger ann. Da bør du i mellomtiden har trent et par intervaller for å få resultater, såklart.

  • KOS DEG!
    Ikke la treningen gå til hodet på deg. Kos deg, gjør det fordi du ønsker å bli sterkere eller raskere, ha det gøy når du er på trening. Om du absolutt hater å ta knebøy, så ikke gjør det, finn andre øvelser som trener rumpe og lår. Og er du ikke en løper, så kan du sykle, ro, eller har du muligheten til å bruke ei stakemaskin, TEST UT DENNE ØKTA!



Dette er tipsene du bør vurdere å bruke. Ikke sett det skyhøye mål om å trene 5 ganger i uka, da går du på en smell, du blir lei, motivasjonen synker, og du er tilbake til å være en "jo-jo-trener". Små delmål er løsningen!

 

Hva synes du?
Hva er dine tips til en aktiv hverdag?

 

#trening #workout #fitness #helse #balanse #mål #hverdag #livsstil #trene #styrke #løpe #jogge #motivasjon #inspirasjon

2 kommentarer

Vilde

03.01.2016 kl.02:03

Tusen takk for tipsene! Mål er ganske vanskelig å sette seg, og ihvertfall holde så dette var noen fint tips :D

Kristina B.

03.01.2016 kl.11:25

Vilde: Ja, mål ER vanskelige, men også viktige, så da må man prøve å sette mål som er mulig å nå!

Skriv en ny kommentar

Kristina B.

Kristina B.

22, Gjemnes

Over gjennomsnittet glad i å være aktiv, og målet er å spre positivtet rundt trening, kosthold og hverdagen. Du vil nok lese om alt mellom gulv, tak, jord og himmel på denne bloggen :)

Matbloggtoppen
hits